بلاگ

  • ۰
  • ۰

لوازم حفاظت فردی

انواع لباس کار
الف- لباس محافظ در برابر حرارت و تشعشع:
این لباس از الیاف مخصوص با روکش آلومینیومی ساخته شده است که تا 90 درصد اشعه مادون قرمز را دفع می کند و برای کار در نزدیکی کوره ها و فرآیندهای گرمایشی استفاده می شود.
ب- لباس مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی:
لباس باید در برابر آب و مواد شیمیایی مقاوم باشد. به عنوان مثال لباس محافظ در برابر اسیدها و قلیاها باید در برابر ماده مورد نظر مقاوم بوده و بدن را بپوشاند تا پوست در هیچ نقطه ای با ماده تماس پیدا نکند.
2. کفش ایمنی
زیرا بزرگترین تهدید برای پا در محیط های صنعتی له شدن انگشتان پا به دلیل افتادن ناگهانی اجسام سنگین روی انگشتان پا و یا برخورد جلوی کفش به قسمت های تیز و نوک تیز و آسیب رساندن به انگشتان پا است که از پا محافظت می کند. صدمات در کفش های ایمنی با میخ های محافظ فولادی در جلو و زیره های ساخته شده از مواد انعطاف پذیر (مانند پلی اورتان) در نظر گرفته می شود. پنجه کفش ایمنی بسته به کار افراد می تواند چرمی، عایق برق و یا عایق شیمیایی باشد.
کفش ایمنی
3. کلاه
کلاه ایمنی وسیله حفاظتی مناسبی برای جلوگیری از صدمات سر در حوادثی مانند سقوط اجسام از ارتفاع است. کلاه ایمنی سر را در برابر اجسام تیز و تیز محافظت می کند، جنس کلاه باید از پلی کربنات سنگین باشد و در داخل کلاه نیز بندهای محکم و مناسبی وجود داشته باشد تا از تماس سر با پوسته کلاه جلوگیری شود. پس از برخورد با جسم سنگین باید کلاه ایمنی را با یک کلاه خوب جایگزین کرد، زیرا ضربه سخت می تواند مقاومت کلاه ایمنی را کاهش دهد. کلاه باید سبک و نسوز و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و روغن باشد.
توس
4. ماسک تنفسی
گرد و غبار، گازهای سمی و حلال های صنعتی، زمانی که از طریق استنشاق استنشاق می شوند، بسته به نوع پاتوژن، می توانند باعث تحریک ریه، عفونت و بیماری ریوی در انسان شوند. بنابراین در محیط هایی که این آلاینده ها را نمی توان تحمل کرد و در حد استاندارد توسط دستگاه های کنترلی نگهداری کرد، باید از محافظ تنفسی استفاده کرد. تجهیزات حفاظت تنفسی معمولاً ماسک نامیده می شوند. ماسک‌های تنفسی باید بسته به نوع آلودگی در صنعت انتخاب و استفاده شوند.
ماسک ها به دو شکل کلی وجود دارند: ماسک گاز و ماسک بخار یا گرد و غبار.
ساخته شده از پنبه، دستمال کاغذی و الیاف مختلف، ذرات را به دام می اندازد و از ورود آنها به ریه ها و کیسه های هوا جلوگیری می کند.
ماسک های گاز و بخار، پر از مواد شیمیایی که گاز و بخار را خنثی می کند، از آسیب جلوگیری می کند.
ماسک تنفسی
5. عینک ایمنی
انواع تجهیزات حفاظت فردی برای محافظت از چشم در برابر اثرات مکانیکی (تراشه، تراشه و قطعات شکسته)، مواد شیمیایی (اسیدها، بازها، گرد و غبار، گازهای خورنده) و همچنین عوامل فیزیکی (اشعه)، انواع عینک محافظ و ماسک ساخته می شود. کناره های شیشه محافظ افرادی که با مواد شیمیایی کار می کنند باید بسته باشد اما احتمال ورود هوا وجود دارد. برای محافظت در برابر خطرات مکانیکی، باید از عینک یا ماسک ساخته شده از شیشه نشکن یا مواد مصنوعی استفاده کنید.
ساخت شیشه های ضد تشعشع باید بسته به نوع تشعشعات از انتشار اشعه جلوگیری کند.

6. تلفن امنیتی
در مکان های پر سر و صدا که میزان صدا بیش از 85 دسی بل برای 8 ساعت کار مداوم است، استفاده از محافظ گوش ضروری است. انواع مختلف گوشی ها عبارتند از: توگوشی (شاخه هوا) و روگوشی (ایر کلفت) که با توجه به نوع صنعت و محیط کار و همچنین میزان کاهش نویز مورد نیاز انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند.
از نظر کیفیت استفاده، هدفون صدای بیشتری نسبت به هدفون جذب می کند و چون به گوش داخلی متصل نیست، مشکلات سلامتی کمتری دارد، اما هدفون قابلیت حمل آلودگی های محیطی را به داخل گوش دارد. به کاربر و معمولا باعث خارش می شود. همچنین گوشی ها سبک تر و ارزان تر از گوشی ها هستند.
امنیت تماس بگیرید
7. از کیف دستی خود محافظت کنید
حفاظت از دست و انگشتان در بحث ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تقریباً 40 درصد صدمات ناشی از تصادفات مربوط به دست و انگشتان است. بنابراین، برای محافظت در برابر آسیب های مکانیکی (ضربه، بریدگی)، آسیب فیزیکی (تنش دما، تشعشع و ارتعاش)، آسیب های ناشی از مواد شیمیایی (اسیدها و بازها، مواد نفتی و حساس کننده ها)، قرار گرفتن در معرض آلودگی بیولوژیکی و خطر برق گرفتگی، خاص است. دستکش تهیه و عرضه شده اند که ابزار ضروری برای دفاع از خود هستند.
8. تعمیر و نگهداری ماشین
تمام قسمت‌های ماشین یا مکان‌های کار به طور کلی خطرناک که می‌توانند باعث آسیب به کارگران شوند باید به طور ایمن محافظت شوند. در واقع در جاهایی که نحوه استفاده از ماشین و ساخت فیزیکی آن احتمال آسیب به اپراتور ماشین یا سایر کارگران را ایجاد می کند، باید خطرات ناشی از آن به درستی طراحی شده و یا به طور کامل از بین رفت. می توان فسخ کرد درآمد کنترل شده.
شستشوی چشم و دوش ایمنی
قرار گرفتن در معرض تصادفی با مواد شیمیایی با وجود کنترل‌های مهندسی مناسب و اقدامات ایمنی همچنان ادامه دارد. بنابراین، از دستکش استفاده کنید. ماسک محافظ صورت بنابراین تجهیزات حفاظت فردی ضروری است 10 تا 15 ثانیه اول قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، به ویژه مواد خورنده، مهم است و حتی یک لحظه تأخیر می تواند آسیب جدی ایجاد کند. در صورت تماس با مواد شیمیایی داشتن دوش و چشم‌شوی ایمن صنعت ایران به کاهش اثرات این مواد کمک می‌کند. دوش های اضطراری به طور موثر برای حذف آلاینده ها از لباس های آتش نشانی استفاده می شود. باید توجه داشت که گاهی آب نمی تواند آلاینده ها را خنثی کند. اما آب آلودگی را از نقطه مورد نظر پاک می کند و آلودگی را رقیق می کند.

  • ۰۲/۱۲/۲۰
  • محمد مارانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی